پیرو ولایت فقیه و رهبری باشید تا به این مملکت آسیبی نرسد و بیاد بیاورید چه سرو قامتانی به خون غلتیدند تا سربلندی و افتخار امروز بوجود امد
آیت الله مجتبی تهرانی در یکی از سخنرانی های خود از وجود برخی افراد ظاهرالصلاح بر مدیریت جامعه اظهار تأسف کرده و می گوید: مصیبت بزرگ ما از صدر اسلام زمامداری فاسقان ظاهرالصلاح بوده است؛ اگر این ظاهرالصلاحها نبودند، کار اصلاح جامعه آسانتر بود. این ظاهرالصلاحها مشکل را پیچیده کردهاند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی به عنوان فردی که در کارنامه مبارزاتی و علمی خود، تبیین مبانی فکری حکومت اسلامی را در تبعیت از حضرت امام خمینی(ره) داشته است، در برخی از سخنرانی ها و جلسات درس اخلاق خویش با اشاره به تاریخ اسلام و نیز روایات و آیات بر لزوم سلامت زمامداران اسلامی تأکید کرده و فقدان این مهم را خسارتی جبران ناپذیر بر پیکره جامعه اسلامی می خواند.
از جمله بیانات آیت الله تهرانی در این زمینه، مربوط به سخنرانی سال گذشته ایشان در باب «حیا» است که در بخشهایی از این سخنرانی زمامداری فاسقان ظاهرالصلاح را از مصائب تاریخی اسلام عنوان کرده و می گوید: از زمانی که فُسّاق ظاهرالصلاح، زمام امور اجرایی را در سطح جامعه به دست گرفتند، جامعه اسلامی رو به فساد رفت.
فضای حکومت بر فضای چهار محیط تربیتی حاکم است
وی در این سخنرانی فضای حکومت را بر چهار محیط تربیتی یعنی خانواده، آموزش، دوستان و محیط کار حاکم دانسته و تأکید می کند: ... ما فضای پنجمی داریم که این فضای پنجم، حاکم بر آن چهار محیط است. مثلاً اگر محیط خانوادگی، آموزشی، رفاقتی و شغلی نقش سازندگی داشته باشند، امّا فضای پنجم که حاکم بر هر چهار محیط است میتواند تمام زحمات آنها را خنثی کند.
این عالم اخلاق یادآور می شود: اگر فضای پنجمی که حاکم بر چهار محیط است، نقش سازندگی داشت، «سطح جامعه» به سمت سازندگی میرود؛ حتی اگر بعضی از این محیطها نقش تخریبی داشته باشد. اما اگر آن فضا نقش تخریبی داشت، نقش سازندگی این فضاها تضعیف میشود و بلکه از بین میرود.
وی بی حیایی را یکی از مشکلات و آسیبهای جامعه اسلامی توصیف کرده و در بیان راه حل اصلاح آن تأکید می کند: راه حل این است که حاکمان جامعه، یعنی سازندگان فضای پنجم، دارای صلاحیت باشند. اگر اینها افراد صالح باشند، مشکل هم در بحث فضای پنجم و هم در نقش سازندگی چهار محیط اول، حل میشود.
اصلاح جامعه در گرو صلاح فقها و مسئولان است
مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی در ادامه این سخنرانی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اصلاح جامعه را در گرو اصلاح فقیهان و مسئولان دانسته و تصریح می کند: پیامبر(ص) فرمودند: دو گروه از امّت من هستند که اگر صالح و شایسته باشند، جامعه و امت من هم رو به صلاح میرود و اگر این دو گروه فاسد باشند، جامعه هم رو به فساد میرود، از پیغمبر سؤال کردند که این دو گروه و دو صنف که میفرمایید، چه کسانی هستند؟ فرمودند: دسته اول فقها یعنی علما و دانشمندانی که معارف و احکام شرعیه را میدانند و دسته دوم هم اُمَرا یعنی کسانی که زمام امور اجرایی جامعه را در دست دارند، هستند.
وظیفه فقها و امرا: تبیین دین و اجرای آن
وی در ادامه یادآور می شود: کار فقها امور فرهنگی است و کار اُمَرا امور اجرایی است. اینها اگر صالح شدند، جامعه هم صالح میشود. معنای این که صالح شدند یا فاسد شدند، چیست؟ معنایش این است که به وظیفهای که خداوند به آنها محول کرده است، عمل کنند. وظیفه علما و فقها یک وظیفه فرهنگی است، یعنی اینها باید بیایند احکام شرعیه را تبیین کنند، معارف الهیه را بگویند، بایدها و نبایدها را به تعبیر خیلی ساده برای مردم بیان کنند.
این استاد فقید اخلاق به وظیفه امرا و مسئولان جامعه اسلامی اشاره کرده و می گوید: وظیفه اینها پیاده کردن احکام شرعیه در سطح جامعه است، چون اینها مسئول اجرایی هستند. اینها باید احکام شرعیه را اجرا کنند.
مرحوم آیت الله تهرانی که در این سخنرانی پیرامون اهمیت « حیا» بر اساس آیات و روایات اسلامی تأکید داشته، خاطرنشان می کند: فقها و عالمان دینی که وظیفه تبلیغ دین و آموزش احکام الهی را دارند، اگر در برابر بیحیاییهایی که در جامعه میشود، سکوت کنند، یا مجریان و مسئولان امور حکومتی که وظیفه اجرای احکام را دارند، اگر در برابر بیحیاییهایی که در سطح جامعه اتفاق میافتد، کاری نکنند، همین سکوتشان ترویج بیحیایی است.
سکوت فقها و امرا در برابر انحراف جامعه ترویج بی حیایی است
وی در ادامه تأکید می کند: اگر مردم و جامعه منحرف شوند و فقها چیزی نگویند و کسانی که وظیفه اجرایی دارند، دست روی دست بگذارند و کاری برای اصلاح جامعه نکنند، این خودش ترویج بیحیایی است. چه رسد به اینکه نعوذ بالله خودشان بیحیایی را ترویج کنند. اینطور نیست که فقها و امرا از یکدیگر جدا باشند، باید موازی با هم کار کنند. کار فرهنگی و کار اجرایی باید دوشادوش جلو رود والا اگر کار فرهنگی شود، اما کار اجرایی نشود، بیفایده است. هرچه فقها داد بکشند و از اینطرف اُمَرا عمل نکنند، فایدهای ندارد...
این مرجع و عالم اخلاق در بخشی دیگر از سخنرانی خود بر اهمیت امر به معرو و نهی از منکر و اجرای آن توسط فقها و مسئولان کشوری تأکید کرده و می گوید: ...ما در باب احکام داریم که اگر کسی به وظیفه شرعیاش عمل نکرد، مرتکب حرام شده است. سراغ اهم واجبات برویم. اهم واجبات چیست؟ «امر به معروف و نهی از منکر» با آن مراتبی که شنیدید. اگر کسی به این اهم واجبات در سطح جامعه عمل نکند، یعنی آن کسی که در این رابطه وظیفهای دارد، اگر به این وظیفه عمل نکند، فاسق است. این که میگویم خیلی روشن است، همه اینها مسئله شرعی است؛ این شخص فاسق است. این مصیبت بزرگ از صدر اسلام بعد از پیغمبر اکرم در جامعه اسلامی شروع شد.
تبعات زمامداری افراد فاسق ظاهر الصلاح بر جامعه
مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی به تبعات زمامداری افراد فاسق ظاهر الصلاح بر جامعه اشاره کرده و می گوید: مصیبت تاریخی اسلام از زمانی بود که فُسّاق ظاهرالصلاح، زمام امور اجرایی را در سطح جامعه به دست گرفتند و جامعه اسلامی رو به فساد رفت. اینها زمام امور اجرایی جامعه را به دست گرفتند و چون به وظیفه الهی عمل نکردند، جامعه روز به روز، رو به فساد رفت. مصیبت واقعی این بود. اگر فاسق بودند ولی ظاهرالصلاح نبودند مشکل زیادی نبود، مردم هم فریب نمیخوردند. به تعبیر من اگر بیریا و بیدین بودند این همه مصیبت به بار نمیآمد. اگر باصفا بودند ولی در وظایف شرعی کاهل بودند، مردم سراغ اینها نمیرفتند. مصیبت «فاسق ظاهرالصلاح» بالاتر از فاسقی است که ظاهرالصلاح نیست.
وی در ادامه با یادآوری اینکه جامعه زمانی اصلاح می شود که فضاسازان(علما و امرا)اصلاح شوند، تأکید می کند: فضاسازان باید به وظایفشان عمل کنند والا وضع جامعه همین است که میبینید. اینهایی که میگویم، استدلالی است و همه دلایل را هم گفتم و پیش آمدم...
این استاد اخلاق در بخشی دیگر از سخنان خود پیرامون اصلاح جامعه، همکاری علما و مسئولان را در پیشبرد جامعه مؤثر خوانده و تأکید می کند: کار فرهنگی، بدون کار اجرایی جواب نمیدهد. عالم دینی هر چه کار فرهنگی کند، تا اجرا نشود، هیچ اثری ندارد و جامعه اصلاح نمیشود. اینها باید هماهنگ جلو بروند. اینها باید اصلاح شوند، ما راهی جز این نداریم. من در این بحث حیا وارد فضای پنجم شدم و گفتم که اگر امرا قابل اصلاح هستند، باید آنها را اصلاح کرد. چون اینها نقش اساسی برای پیاده کردن احکام دارند.
آیت الله تهرانی در پایان این سخنرانی از وجود برخی ظاهرالصلاحها بر مدیریت جامعه اظهار تأسف کرده و می گوید: مصیبت بزرگ ما از صدر اسلام همین بوده است؛ اگر این ظاهرالصلاحها نبودند، کار اصلاح جامعه آسانتر بود. این ظاهرالصلاحها مشکل را پیچیده کردهاند.
بازدید امروز: 133
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 134436